Promotie Promotie

Zo lok
je klanten naar
je winkel!

Meer verkoopomzet? Betere binding met je klanten? Je kunt natuurlijk ouderwets op een zeepkist gaan staan, waar wij hebben diverse moderne marketingacties voor je op een rijtje gezet. Stuk voor stuk al bewezen succesvol. Dus geef ze een plek in je jaarkalender.

Zo breng je traffic op gang!

Doe 't samen.

Zoek lokale ondernemers om mee samen te werken. Organiseer een brainstormsessie om te kijken waar jullie elkaar kunnen versterken. Geef bijvoorbeeld een gezamenlijk kortingsboekje uit, of ontvang een coupon van de slager bij de bakker en andersom. Voor Valentijnsdag en Moederdag zou je kunnen samenwerken met de lokale bloemist, voor Vaderdag met de slijterij.
           

Dag van de ...

Tegenwoordig is er voor alles wel een dag. Zo is er een dag van de pindakaas, een dag van de chocolade, secretaressedag, of wellicht de meest trendy: singlesdag. Volop kans dus om als bakker leuk op in te haken. Er zijn online allerlei kalenders met daarop bijzondere dagen, zoals fijnedagvan.nl

Laat ze meepraten.

Betrek je klanten bij de ontwikkeling of introductie van een nieuw product. Stel een proefpanel samen dat mag meebeslissen. In de communicatie kun je dan zeggen: “Ons proefpanel geeft dit product een 8,7.”

Zotte zaterdag.

Houd een zotte zaterdag of organiseer de zeven zotte uren. Of de drie dolle dagen. Het maakt niet uit hoe het heet. Het gaat erom dat tijdens die periode een fikse korting geldt op een bepaald product. Tijdens de zeven zotte uren, geef je elk uur korting op een ander product. Tijdens de drie dolle dagen, geef je elke dag korting op een ander product.

Iedereen wil winnen.

Organiseer een wedstrijd in je winkel. Bijvoorbeeld een naam voor een nieuw product. Een kleurwedstrijd voor kinderen. Hoeveel chocolade- of fondanteitjes zitten er in een grote glazen stolp? Hoeveel weegt de paashaas? Wedden dat iedereen meedoet?

Creatieve koopjes.

Verleid je klanten, en vooral de mensen die nog geen klant bij je zijn, met een grappige actie naar de winkel. Bijvoorbeeld een slagroomschnitt voor een appel en een ei. Of aan Jan en alleman, voor iedereen die laat zien dat hij Jan heet.

Laat ze het uitzoeken.

Vooral voor kinderen is het leuk om een soort speurtocht te doen. Verstop bijvoorbeeld een aantal letters in je winkel waarmee een woord kan worden gemaakt. Of werk samen met andere winkeliers, zodat alle winkels bezocht moeten worden. Natuurlijk alleen onder begeleiding van de ouders …

Ballonnen.

Waar ballonnen zijn, is het feest. Hang je winkel vol met heliumballonnen. Elke ballon heeft een kaartje met korting of een cadeautje. Dat hoeft niet veel of groot te zijn, het gaat om het idee en het feestelijke gevoel. En een ideale kans om een nieuw product te promoten. (pas op met ballonnen en het milieu, dus probeer ze in de winkel te houden).

Heel Zierikzee bakt.

Of Lutjebroek. Of Kaatsheuvel. Vul je plaats maar in. Nodig klanten uit om een mooie taart te bakken. De drie meest bijzondere creaties perfectioneer je samen met de amateurbakkers en worden (tijdelijk) opgenomen in het assortiment.

De verrastas.

Supermarkten, restaurants, lunchrooms doen het al: eten dat overblijft niet weggooien maar tegen een zacht prijsje verkopen. Dus heb je aan het einde van de dag nog wat over? Maak een aantal ‘verrastassen’ of meld je aan bij TooGoodToGo of ResQ.

Zo lok je klanten naar je winkel!