Home » Service van Zeelandia » Knowhow van Zeelandia » Sensorisch smaakpanel leidt tot betere producten

Sensorisch smaakpanel leidt tot betere producten

donker meergranen.png
Zeelandia heeft een document opgesteld over koolhydraten en suikers in brood.

Brood is een bron van koolhydraten. Maar wat zijn koolhydraten precies? En betekent dit dat brood ook suiker bevat? De termen koolhydraten en suiker worden vaak door elkaar gebruikt, maar hebben niet dezelfde betekenis. Alle suikers zijn koolhydraten, maar niet alle koolhydraten zijn suikers.
Als je dit interessant vindt, vul dan onderstaande gegevens in zodat je het document kunt downloaden.

Zeelandia beschikt over een professioneel sensorisch smaakpanel. Dit leidt tot een betere samenstelling van nieuwe en bestaande producten. Een marketing tool van onschatbare waarde. Daar kan de bakkerij z’n voordeel mee doen.  

Zeelandia is 3 jaar geleden gestart met een professioneel en gecertificeerd sensorisch smaakpanel. Hierdoor het mogelijk is om organoleptische eigenschappen van producten objectiever en nauwkeuriger dan ooit vast te stellen. In een van de historische panden van Zierikzee komt het panel wekelijks bij elkaar. In de sensorische ruimte werken de twaalf professioneel getrainde panelleden in uiterste concentratie. Al deze panelleden zijn in staat om minieme verschillen waar te nemen als het gaat om aroma, smaak en textuur.  

Voorbereiding smaaktest
Voordat een product beoordeeld wordt, is het nodige voorwerk nodig. Onder leiding van de panelleiders maakt het panel een attributenlijst. Attributen omschrijven een product in detail, zoals een aardbeiengeur, de smaak van vanille of een korrelig mondgevoel. Met deze lijst wordt het betreffende product tot in detail geprofileerd. Het product wordt dan beschreven in termen van uiterlijk, geur, smaak, mondgevoel en nasmaak. Het mondgevoel wordt vaak opgedeeld in verschillende fases. Want wanneer je begint te kauwen, verandert de structuur en veranderen dus de eigenschappen van het product. Het resultaat is een attributenlijst bestaande uit zo’n 30 tot 40 verschillende attributen. Hiermee spreken de panelleden dezelfde taal en kunnen ze de attributen kwantitatief gaan scoren. Dit voorwerk kost weliswaar veel tijd, maar is cruciaal. In feite zijn de panelleden hun zintuigen aan het kalibreren.

Het beoordelen
Na deze uitgebreide voorbereiding starten de daadwerkelijke beoordelingen. Er wordt gewerkt met specifieke sensorische software, waar de panelleden hun bevindingen meteen kunnen invullen. Alle resultaten worden statistische geanalyseerd, wat een objectieve en reproduceerbare verzameling metingen oplevert. Deze profileringsmethode is een veelgebruikte methode. Daarnaast is dit panel ook inzetbaar voor andere sensorische testen, zoals verschiltesten.

Internationaal inzetbaar
Het panel bestaat uit mensen van Zierikzee en omgeving, maar de geografische herkomst is breder. Met dit panel kunnen ook producten uit andere regio’s en andere landen getest worden. Het professionele en objectieve panel maakt gebruik van nagenoeg universele terminologie, waardoor het panel internationaal inzetbaar is. De specifieke voorkeuren voor de producten dienen wel lokaal vastgesteld te worden. Het panel kan goed vaststellen hoe knapperig een Spaans koekje is, maar kan niet bepalen of dat knapperige koekje ook lekker gevonden gaat worden in Spanje. Door de lokale resultaten (voorkeur) te combineren met de objectieve criteria van het getrainde sensorisch panel, kunnen bestaande recepten verbeterd worden. Of kan er een bijdrage worden geleverd aan het ontwikkelen van nieuwe producten.

Onschatbare marketingtool
Het bijsturen en perfectioneren van producten is een van de grootste voordelen van het sensorisch panel. Daarnaast is het panel inzetbaar om, als het product de verwachtingen waarmaakt, de claim te onderbouwen. En daarmee is het een marketingtool van onschatbare waarde. Uiteraard is het panel ook ontzettend nuttig voor benchmarking om producten te vergelijken met het aanbod van de concurrent. Maar ten slotte is het werk van het sensorisch panel van Zeelandia direct of indirect vooral in het voordeel van de bakkerij. En met ons sensorisch panel helpt Zeelandia daar graag in mee.

 

 

Document acties

Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie