6 tips om meer conversie uit je webshop te halen

Tips om online omzet te verhogen.

Wil je meer verkopen via je webshop? Maar weet je niet hoe? Hieronder geven we zes tips om meer omzet te halen uit je webshop:  

1. Spreek je klant direct aan

Ook in je webshop wil je het warme gevoel van jouw winkel overbrengen. Dit kun je doen door je klanten direct aan te spreken met ‘je’ of ‘u’. Een voorbeeld hiervan is: “Zoek je een voedzaam brood voor in de broodtrommel? Dan maak je hiermee een goede keuze.”
Door de klant direct aan te spreken, houd je zijn aandacht vast en is de kans groter dat de klant verder leest en overgaat tot een aankoop.

2. Help klanten een handje met een reminder

Soms worden klanten tijdens het winkelen afgeleid en sluiten ze de pagina af. De artikelen in de winkelwagen klikken ze hiermee automatisch weg. Je wilt deze bestelling niet verloren laten gaan! Regel daarom in jouw webshop een automatische reminder in de vorm van een mail. Het is wel belangrijk dat je klanten ingelogd zijn, zodat je weet van wie het winkelwagentje is. Zo kunnen ze alsnog hun bestelling afronden. Hoe je de reminder instelt is afhankelijk van het type webshop dus we raden je aan om de mogelijkheden te bespreken met jouw webshop ontwikkelaar.

3. Korte en bondige product omschrijving + foto 

Het schrijven van een goede product omschrijving is niet makkelijk, maar heel belangrijk voor het optimaliseren van jouw conversie. Een paar tips:    > Schrijf kort en bondig (zodat het makkelijk leesbaar is), maar zorg dat alle informatie erin staat. Denk hierbij aan smaken, ingrediënten en bewaaradvies    > Verplaats je in jouw klant en vraag je af welke vragen zij kunnen hebben over het product. Vraag ook jouw winkelmedewerkers hiernaar. Bijvoorbeeld: welke allergenen bevatten het product? Hoe is het product verpakt? Zorg dat deze vragen in elk geval beantwoord worden.    > Een foto van het product is onmisbaar. De klant wil weten wat hij/zij koopt.
    

4. Zorg voor duidelijke navigatie

Voor een overzichtelijke webshop is het categoriseren van groot belang. Hierdoor kan jouw klant alles snel en gemakkelijk vinden. Om tot een duidelijke navigatie te komen, helpt het om te bedenken hoe een klant zich gedraagt in jouw winkel. Ze kopen brood en banket, stellen vragen, komen soms voor een speciale gelegenheid. Die zaken moeten terugkomen in de navigatie Dus 'Brood' en 'Banket' , maar ook 'In de aanbieding' of 'Contact'. Tijdens feestdagen is het handig om de producten die daarbij horen te verzamelen.

5. Snelwerkend betalingssysteem

Zorg voor een overzichtelijk en begrijpelijk afrekenproces. Verrassingen tijdens het betalen zorgen ervoor dat de klant afhaakt en wegklikt. Laat vooraf weten of er eventueel extra kosten zijn en op welke manieren de klant kan betalen. 

6. Vraag je klanten om feedback

Vraag jouw klanten wat ze van jouw webshop vinden. Wat kan er beter? Met deze feedback kun je de webshop blijven verbeteren en daarmee de conversie verhogen.